Το Κράτος Δικαίου δεν αποτελεί μια αφηρημένη, αποδεολογικοποιημένη έννοια. Βρίσκεται στον πυρήνα κάθε φιλελεύθερης δυτικής δημοκρατίας και συνιστά την πεμπτουσία της. Σε ανελεύθερα καθεστώτα, άλλωστε, το Κράτος Δικαίου ούτε υφίσταται, ούτε μπορεί να ανθίσταται σε όσους το επιβουλεύονται. Οποιαδήποτε προσπάθεια, επομένως, ενίσχυσης, προστασίας και εμβάθυνσης της αρχής του Κράτους Δικαίου, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη δυτικού τύπου φιλελεύθερη δημοκρατία και με δικαστικά συστήματα που έχουν στον πυρήνα τους τις φιλελεύθερες αξίες.
Η επιτάχυνση των ρυθμών απονομής της Δικαιοσύνης με τη θεσμοθέτηση νέων θεσμικών εργαλείων στην Πολιτική, Ποινική και Διοικητική Δικαιοσύνη και η ψηφιοποίηση του δικαστικού συστήματος, που επετεύχθη τα τελευταία χρόνια, επομένως, δεν είναι δικαιοπολιτικά ουδέτερες πρωτοβουλίες. Αντικατοπτρίζουν, αντίθετα, μια ολόκληρη αντίληψη για τη σημασία της αποτελεσματικότητας του δικαστικού μας συστήματος, που αναβαθμίζει την ποιότητά του και ως εκ τούτου το επίπεδο του Κράτους Δικαίου στη χώρα μας.
Δείκτης άλλωστε του επίπεδου του Κράτους Δικαίου και άρα δείκτης του επίπεδου της φιλελεύθερης δημοκρατίας είναι και η ποιότητα των δικαστικών αποφάσεων. Για το λόγο αυτό τα τελευταία χρόνια δόθηκε έμφαση σε ζητήματα διαρκούς επιμόρφωσης και κατάρτισης για όλους τους λειτουργούς και συλλειτουργούς της Δικαιοσύνης, μέσα από την αναμόρφωση του νομικού πλαισίου της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, αλλά και την τροποποίηση του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, ενισχύοντας την αξιοκρατία, τη λογοδοσία και την ανεξαρτησία τους, οι οποίες ως έννοιες βρίσκονται στον πυρήνα των φιλελευθέρων αντιλήψεων.
Αυτές οι πολιτικές άλλωστε θωράκισαν και εδραίωσαν τις οικονομικές πολιτικές που εφαρμόζει η κυβέρνηση. Οι εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Επιτροπής για την Αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης του Συμβουλίου της Ευρώπης, επιβεβαιώνουν πως η αποτελεσματικότητα, η ποιότητα και η ταχύτητα κάθε δικαστικού συστήματος αποτελούν βαρόμετρο για την ανάληψη επενδυτικών αποφάσεων και για την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Πολιτικές, τις οποίες ενισχύσαμε με την καθιέρωση των Ειδικών Τμημάτων για την εκδίκαση υποθέσεων αναπτυξιακού – επενδυτικού χαρακτήρα, την ταχεία εκδίκαση των εκκρεμών υποθέσεων του «Νόμου Κατσέλη» και τη θεσμοθέτηση της Διαμεσολάβησης στις εμπορικές και αστικές διαφορές, βελτιώνοντας ουσιαστικά το οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον.
Αντίστοιχα, η εκπόνηση και οριζόντια εφαρμογή των Σχεδίων Δράσης για τα Δικαιώματα των Παιδιών, τα δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και ο εκσυγχρονισμός της σχετικής ορολογίας στα βασικά νομοθετήματα της χώρας μας, το Σχέδιο Δράσης κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας, που εκπονήσαμε και εφαρμόζουμε από κοινού με τα συναρμόδια Υπουργεία, δεν αποτελούν προϊόντα ούτε της -ομολογουμένως, υπαρκτής- ανάγκης, ούτε αποτελούν υποχώρηση σε κοινωνικούς αγώνες των μειονοτήτων. Είναι προϊόν της δικής μας φιλελεύθερης αντίληψης για τα δικαιώματα που πρέπει να απολαμβάνουν οι μειονότητες και για τις ίσες ευκαιρίες στις οποίες πρέπει να έχουν όλοι οι συμπολίτες μας απρόσκοπτη πρόσβαση.
Πολλά από τα νομοσχέδια αυτά που αποτελούν πλέον Νόμους του Κράτους κατάφεραν να αποσπάσουν την ψήφο της αντιπολίτευσης. Αυτό συνέβη πρωτίστως γιατί τα νομοθετήματα αυτά δεν δημιουργούν κομματική υπεραξία, καλλιεργούν όμως το έδαφος της εμβάθυνσης του Κράτους Δικαίου, αναβαθμίζοντας την ποιότητα της Δημοκρατίας μας.
* Ο Κώστας Τσιάρας είναι υπουργός Δικαιοσύνης και βουλευτής ΝΔ