Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Ανάπτυξης, στις αρχές Δεκεμβρίου θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο σχετικά με τη λειτουργία της νέας πλατφόρμας, στο οποίο θα θεσπίζεται και η ένταξη μερικών ακόμη οικονομικών δραστηριοτήτων σε αυτή, ενώ στη συνέχεια θα πρέπει να ακολουθήσει διαπιστωτική πράξη για τον τερματισμό της πλατφόρμας Notify Business και την επίσημη έναρξη της Open Business. Από τεχνικής άποψης η πλατφόρμα θα είναι πλήρως έτοιμη στα τέλη Νοεμβρίου. Με αυτά τα δεδομένα, από την ταχύτητα που θα επιδείξουν οι αρμόδιοι θα εξαρτηθεί εάν θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στον Δεκέμβριο ή από τις αρχές του 2025.
Οι βασικές διαφορές της νέας πλατφόρμας από αυτή που χρησιμοποιείται σήμερα είναι οι ακόλουθες:
• Μέσω της Open Business είναι δυνατή η αδειοδότηση οικονομικών δραστηριοτήτων που απαιτούν και εκ των προτέρων έγκριση και όχι απλή γνωστοποίηση. Για παράδειγμα, οι δραστηριότητες κοινωνικής μέριμνας (γηροκομεία, κέντρα υποστήριξης ΑμεΑ κ.ά.) που εντάσσονται τώρα στο νέο σύστημα απαιτούν εκ των προτέρων έγκριση. Ολη η διαδικασία (αιτήσεις, επικοινωνία με τις αρμόδιες αρχές, δικαιολογητικά) θα γίνεται μέσω της νέας πλατφόρμας.
• Ολα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά δεν θα είναι πλέον «θαμμένα» σε κάποιο συρτάρι, αλλά θα αναρτώνται στην πλατφόρμα και θα είναι εύκολα προσβάσιμα τόσο από την ίδια την επιχείρηση, όσο και από τις αδειοδοτούσες και εποπτικές αρχές.
• Στην πλατφόρμα θα καταχωρίζονται επίσης τα αποτελέσματα των ελέγχων και των καταγγελιών που έχουν γίνει σε μια επιχείρηση.
• Κάθε δραστηριότητα θα χαρακτηρίζεται από μία μοναδική κατάσταση λειτουργίας, η οποία εμφανίζεται με τη μορφή QR Code. Κάθε εμπλεκόμενη αρχή θα μπορεί να «σαρώσει» τον κωδικό αυτό και να έχει άμεσα ενημέρωση για την τρέχουσα κατάσταση στην οποία βρίσκεται η επιχείρηση. Ετσι, ενώ για παράδειγμα σήμερα μια επιχείρηση που πήρε άδεια μόνο την περυσινή χρονιά (π.χ. ένα λούνα παρκ) εμφανίζει σε έναν έλεγχο ένα χαρτί που μπορεί να έχει και παραποιημένη ημερομηνία, η ελεγκτική αρχή θα μπορεί να δει άμεσα ποια είναι η κατάσταση τώρα. Με τη «σάρωση» του QR Code οι ελεγκτικές αρχές θα βλέπουν επίσης εάν σε μια επιχείρηση έχει επιβληθεί κύρωση. Τέτοιο κωδικό θα φέρουν και οι επιχειρήσεις που είχαν αδειοδοτηθεί με το παλιό σύστημα.
Στην πλατφόρμα θα καταχωρίζονται και τα αποτελέσματα των ελέγχων και των καταγγελιών που έχουν γίνει σε μια επιχείρηση.
• Για κάθε οικονομικό φορέα (επιχείρηση) θα υπάρχει η λεγόμενη ψηφιακή θυρίδα οικονομικού φορέα. Σε αυτήν θα έχουν πρόσβαση οι δημόσιοι φορείς (δήμοι, περιφέρειες, υπουργεία, Αστυνομία, Λιμενικό, Πυροσβεστική) και θα μπορούν να βλέπουν την τρέχουσα κατάσταση της επιχείρησης, το ιστορικό των ενεργειών (γνωστοποιήσεις/εγκρίσεις, τροποποιήσεις, αποφάσεις διοίκησης, αποτελέσματα ελέγχων, κυρώσεις). Οι φορείς θα ενημερώνονται αυτόματα για κάθε μεταβολή που επέρχεται στις επιχειρήσεις που υπάγονται στην αδειοδοτική ή εποπτική – ελεγκτική αρμοδιότητά τους.
• Η νέα πλατφόρμα έχει διευρυμένη διαλειτουργικότητα σε σύγκριση με την υφιστάμενη, αλλά όχι σημαντικά ενισχυμένη. Ειδικότερα, έχει διαλειτουργικότητα με το Taxisnet, το ΓΕΜΗ, τη Διαύγεια, το e-Παράβολο και με το Ηλεκτρονικό Μητρώο Τουριστικών Επιχειρήσεων (Ε-ΜΗΤΕ). Το σύστημα είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να μπορεί να διασυνδεθεί και με άλλα ηλεκτρονικά πληροφοριακά συστήματα στο μέλλον.
• Θα εξάγονται αναλυτικά στατιστικά στοιχεία που διευκολύνουν την άσκηση πολιτικής για τις επιχειρήσεις και συνολικά για την εθνική οικονομία.
Καθοριστικό ρόλο, πάντως, για την επιτυχία του νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Ασκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ – ΑΔΕ), όπως είναι το επίσημο όνομα της νέας πλατφόρμας, θα διαδραματίσει το εάν οι εμπλεκόμενοι φορείς θα λειτουργήσουν αποτελεσματικά την πλατφόρμα, έτσι ώστε αυτή να αποτελέσει πράγματι «ένα παράθυρο σε μία νέα εποχή», όπως χαρακτηριστικά σημείωσε χθες κατά την εκδήλωση παρουσίασης της νέας πλατφόρμας η υφυπουργός Ανάπτυξης Αννα Μάνη Παπαδημητρίου. Ενδεικτικό του παραπάνω είναι ότι από τους 1.336 φορείς που πρέπει να ενταχθούν στη νέα πλατφόρμα έχουν ενταχθεί οι 850, ενώ ειδικά σε ό,τι αφορά τους δήμους, το 1/3 αυτών δεν έχει εγγραφεί. «Ακόμη και σήμερα, όλες οι υπηρεσίες αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη τη γνωστοποίηση», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Διονύσης Τσαγκρής, προϊστάμενος της Διεύθυνσης Κανονιστικού Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας.
Πάνω από 10 χρόνια
Η απλοποίηση της αδειοδότησης οικονομικών δραστηριοτήτων τέθηκε ως υποχρέωση προς την ελληνική κυβέρνηση ήδη από το πρώτο μνημόνιο και ήταν ένας από τους βασικούς τομείς συνεργασίας με την Παγκόσμια Τράπεζα. Μετά πολλών βασάνων, καθώς υπήρχε απροθυμία των συναρμόδιων υπουργείων να συνεργαστούν με το υπουργείο Ανάπτυξης, θεσπίστηκε ο νόμος 4262/2014, ο οποίος απαιτούσε την έκδοση περίπου 22 υπουργικών αποφάσεων και προεδρικών διαταγμάτων για να ενεργοποιηθεί. Ο βασικός νόμος τελικά για την απλοποίηση της αδειοδότησης θεσπίστηκε το 2016 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ (νόμος 4442/2016) και το 2017 δημιουργήθηκε η πλατφόρμα Notify Business. Τον Ιούλιο του 2018 προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για τη δημιουργία του ΟΠΣ – ΑΔΕ με τη σύμβαση να υπογράφεται τελικά τον Μάιο του 2021 (σ.σ. το έργο ανέλαβε η Byte) και να παραδίδεται στα τέλη του 2024. Συνολικά δε για την απλοποίηση των αδειδοτήσεων έχουν ψηφιστεί τα τελευταία χρόνια 5 νόμοι, έχουν εκδοθεί 40 υπουργικές αποφάσεις, ενώ έχουν εισαχθεί εμβόλιμες διατάξεις σε άλλους 12 νόμους.