Τις τελευταίες ώρες τα βίντεο του καναλιού aiRhapsody από το TikTok, κατέκλυσαν και το “Χ”, δηλαδή το πρώην Twitter. Πολλοί χρήστες διερωτήθηκαν τι ακριβώς πραγματεύεται το εν λόγω κανάλι, αν πρόκειται για πρακτορείο μοντέλων ή αν παρουσιάζει εντυπωσιακά μοντέλα ασιατικής καταγωγής.
Άλλοι, έθεσαν διλήμματα, του τύπου “εικονική πραγματικότητα, ή αλήθεια”;
Και πράγματι, σε πρώτη ανάγνωση τα όρια είναι δυσδιάκριτα. Τα μοντέλα που παρουσιάζονται στο κανάλι που έχει 276.700 χιλιάδες followers και 2.1 εκατομμύρια likes, “ακροβατούν” ανάμεσα στον ρεαλισμό και την anime αισθητική.
Και όμως, οι εικονιζόμενες κοπέλες είναι αποτέλεσμα ψηφιακής επεξεργασίας.
Ο λογαριασμός αναφέρει πως αποσκοπεί να δημιουργήσει, όπως λέει, “μαγευτικά βίντεο AI που προβάλλουν τη γυναικεία ομορφιά”, χωρίς ωστόσο να αποφεύγει τα στερεοτυπικά κλισέ περί σέξι εμφάνισης.
Ο λογαριασμός αναφέρει πως αποσκοπεί να δημιουργήσει, όπως λέει, “μαγευτικά βίντεο AI που προβάλλουν τη γυναικεία ομορφιά”, χωρίς ωστόσο να αποφεύγει τα στερεοτυπικά κλισέ περί σέξι εμφάνισης.
Σταδιακά έχουν εμφανιστεί ουκ ολίγα μοντέλα και “influencers” που είναι αποτέλεσμα εικονικής πραγματικότητας. Μία τέτοια περίπτωση είναι η Milla Sofia που πρόσφατα έκανε… διακοπές στη Σαντορίνη. Μάλιστα, οι διαχειριστές του account της χρεώνουν και 400 ευρώ για κάθε διαφημιστική ανάρτηση μιας και ήδη αριθμεί πάνω από 60.000 followers, με το προφίλ της να είναι ακόμη στην αρχή του.
Φαίνεται πως σιγά σιγά η πασαρέλα δεν θα είναι μόνο δουλειά για ανθρώπους, αλλά και για μια σειρά αστέρων που αποτελούν προϊόντα κωδίκων και αλγορίθμων. Ήδη άλλωστε ρούχα και αξεσουάρ, διαφημίζονται μέσα από προφίλ εικονικών κοριτσιών και αγοριών. H Levi’s έχει μπει με το καλημέρα στον “χορό”.
Πρακτικά, τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να μειώσουν σημαντικά την ανάγκη για ακριβές επαγγελματικές φωτογραφίσεις, κάτι που ακούγεται ωραίο για πολλές επιχειρήσεις και πρακτορεία. Η ευκαιρία για κέρδος και υπεραξία, είναι εμφανής.
Επίσης, τα brands μπορούν εύκολα να δημιουργήσουν και να τροποποιήσουν μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης σύμφωνα με τις ακριβείς ανάγκες της επωνυμίας τους και του κοινού-στόχου τους. Στα θετικά είναι πως με τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, οι πελάτες μπορούν να δουν πώς θα ήταν τα ρούχα σε ένα σώμα παρόμοιο με το δικό τους, καθώς προσφέρεται δυνατότητα για ποικιλομορφία αλλά και για προσωποποιημένη χρήση από τον ενδιαφερόμενο. Ο Dior, για παράδειγμα, κυκλοφόρησε πρόσφατα μια σειρά από φίλτρα μάρκετινγκ τα οποία επιτρέπουν στους χρήστες να τεστάρουν τις τσάντες και τα μεταξωτά φουλάρια του οίκου φορεμένα πάνω στο σώμα τους.
Ακόμη, η χρήση μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί επίσης μια εξαιρετική επιλογή για τη βιωσιμότητα, καθώς μπορεί να μειώσει δραστικά το αποτύπωμα άνθρακα των brands.
Στα αρνητικά είναι το γεγονός πως τα ψηφιακά μοντέλα μπορούν να τελειοποιηθούν με τρόπους που οι άνθρωποι δεν μπορούν – κάτι που δύναται να συμβάλει σε μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς και να επιδεινώσει τα προβλήματα γύρω από την εικόνα που προωθείται. Ζήτημα τίθεται φυσικά γύρω και από την ανεργία που ενδέχεται να πλήξει τον χώρο της μόδας, κάτι που έχει να κάνει και με άλλους κλάδους εργασίας που απειλεί η αλόγιστη χρήση της Α.Ι.
Η εκτόπιση ανθρώπινων μοντέλων και η αντικατάστασή τους με εκδόσεις τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε οικονομικές επιπτώσεις στη βιομηχανία της μόδας. Η ανάπτυξη μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης αναπόφευκτα θα προκαλέσει ηθικές συζητήσεις γύρω από τη συναίνεση και την πιθανή κακή χρήση κατασκευασμένων εικόνων. Τα πραγματικά μοντέλα προσφέρουν επίσης πιο άμεση, ανθρώπινη σύνδεση και αυθεντικότητα στις επωνυμίες και οι καταναλωτές που εκτιμούν αυτές τις εμπειρίες ενδέχεται να μείνουν αδιάφοροι μπροστά στη νέα πραγματικότητα.
Σε κάθε περίπτωση, τα κράτη ψάχνουν τα ρυθμιστικά πλαίσια γύρω από τη νέα τάση, καθώς η χρήση εικόνων A.I. θα πρέπει να καθίσταται σαφής ως προς την υπόστασή της για να μην παραπλανάται το κοινό.