Το πλοίο, κατασκευής 2009, ελεγχόταν από την Oboronlogistika, εταιρεία που αποτελεί μέρος των στρατιωτικών κατασκευαστικών επιχειρήσεων του ρωσικού υπουργείου Άμυνας, όπως αναφέρει ο Guardian. Σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις, το πλοίο κατευθυνόταν στο ρωσικό λιμάνι του Βλαδιβοστόκ με δύο τεράστιους λιμενικούς γερανούς δεμένους στο κατάστρωμά του.
Εξετάζουν τα αίτια βύθισης οι ισπανικές αρχές
Το κέντρο κρίσεων του υπουργείου Εξωτερικών της Ρωσίας ανέφερε σε δήλωσή του ότι 14 από τα 16 μέλη του πληρώματος του πλοίου διασώθηκαν και μεταφέρθηκαν στην Ισπανία, ενώ δύο εξακολουθούν να αγνοούνται. Δεν διευκρινίστηκε η αιτία της έκρηξης.
Η ρωσική πρεσβεία στην Ισπανία, σύμφωνα με το ρωσικό κρατικό πρακτορείο RIA, δήλωσε ότι εξετάζει τις συνθήκες της βύθισης και βρίσκεται σε επαφή με τις ισπανικές αρχές.
Τι γνωρίζουμε για τη βύθιση
Η Oboronlogistika και η SK-Yug, εταιρεία που σύμφωνα με την LSEG ανήκει στον ίδιο όμιλο και είναι ο άμεσος ιδιοκτήτης και διαχειριστής του πλοίου, αρνήθηκαν να σχολιάσουν τη βύθιση. Και οι δύο οντότητες, καθώς και το πλοίο Ursa Major, τέθηκαν υπό κυρώσεις από τις ΗΠΑ το 2022 λόγω των δεσμών τους με τον ρωσικό στρατό.
Η ισπανική υπηρεσία θαλάσσιας διάσωσης δήλωσε ότι έλαβε σήμα κινδύνου από το Ursa Major τη Δευτέρα, όταν το πλοίο βρισκόταν περίπου 57 μίλια ανοιχτά της ακτής της Αλμερίας. Σύμφωνα με την υπηρεσία, ήρθε σε επαφή με κοντινό πλοίο, το οποίο ανέφερε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, μια σωσίβια λέμβο στο νερό και ότι το Ursa Major είχε κλίση προς τη δεξιά πλευρά.
Δύο σκάφη και ένα ελικόπτερο στάλθηκαν στην περιοχή, και τα 14 διασωθέντα μέλη του πληρώματος μεταφέρθηκαν στο ισπανικό λιμάνι της Καρταχένα. Η υπηρεσία διάσωσης ανέφερε ότι, σύμφωνα με το πλήρωμα, το πλοίο μετέφερε άδεια κοντέινερ καθώς και δύο λιμενικούς γερανούς στο κατάστρωμα. Αργότερα, ένα ρωσικό πολεμικό πλοίο έφτασε στο σημείο και ανέλαβε τις επιχειρήσεις διάσωσης.
Η Oboronlogistika, ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου, ανέφερε σε δήλωσή της στις 20 Δεκεμβρίου ότι το πλοίο, το οποίο σύμφωνα με δεδομένα της LSEG προηγουμένως ονομαζόταν Sparta III, μετέφερε εξειδικευμένους λιμενικούς γερανούς που προορίζονταν για εγκατάσταση στο Βλαδιβοστόκ, καθώς και εξαρτήματα για νέα παγοθραυστικά.
Δύο τεράστιοι γερανοί φαίνονται δεμένοι στο κατάστρωμα στο ανεπιβεβαίωτο βίντεο. Σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης πλοίων της LSEG, το Ursa Major αναχώρησε από το ρωσικό λιμάνι της Αγίας Πετρούπολης στις 11 Δεκεμβρίου και εθεάθη τελευταία φορά να στέλνει σήμα στις 22:04 GMT τη Δευτέρα, μεταξύ Αλγερίας και Ισπανίας.
Κατά την αναχώρησή του από την Αγία Πετρούπολη, το πλοίο είχε δηλώσει ως επόμενο προορισμό το ρωσικό λιμάνι του Βλαδιβοστόκ, και όχι το συριακό λιμάνι της Ταρτούς, το οποίο είχε επισκεφθεί στο παρελθόν.
Αναφορές για προβλήματα σε ρωσικό πλοίο με προορισμό τη Συρία
Σε ξεχωριστή εξέλιξη, η Υπηρεσία Στρατιωτικών Πληροφοριών της Ουκρανίας (HUR), η οποία παρακολουθεί τις κινήσεις ρωσικών πλοίων, ανέφερε σε ανάρτησή της στο επίσημο κανάλι της στο Telegram τη Δευτέρα ότι ένα άλλο ρωσικό φορτηγό πλοίο, το Sparta, αντιμετώπισε προσωρινά τεχνικά προβλήματα ανοιχτά των ακτών της Πορτογαλίας.
Η HUR δήλωσε σε νεότερη ενημέρωση ότι το πλήρωμα του Sparta επιδιόρθωσε το πρόβλημα και το πλοίο κατευθύνεται προς τη Συρία για να παραλάβει στρατιωτικό εξοπλισμό και πυρομαχικά μετά την πτώση του στενού συμμάχου της Ρωσίας, Μπασάρ αλ-Άσαντ.
Το πρακτορείο Reuters δεν μπόρεσε να επιβεβαιώσει τους ισχυρισμούς της HUR σχετικά με τον προορισμό ή την αποστολή του Sparta.